01/06/2012

"Just like Francis Bacon"



(Le français suit.)
A painter I know on Facebook has just received a comment saying that his work was just a copy/paste of Francis Bacon. Aside from being unfair, this made me think of the idea of “copying” and “being influenced by” since my work has also often been compared to the one of the British master.

In my opinion, every painter must copy and be influenced by other artists. I do not consider it to be a weakness. On the contrary, I think it takes great self-confidence to allow other voices to speak within you. Being influenced… that’s how we learn! By emulating artists we love, picking up something here and there according to our sensitivity, rearranging it, trying to be as good, increasing our means of expression, etc. However deeply influenced one can become, something will always endure. In the end, you can only be just yourself!

Being free of any kind of influence might be considered more pure, more original by a few but you invariably end up repeating yourself. You’re condemned to boredom! There’s too much emphasize nowadays on originality I think. A lot of works are very original but nonetheless depressingly boring! Artists should not live in shells.

Attached is a portrait of Francis Bacon I’m working on and that says all the admiration I have for him. Painting is very much speaking to the dead sometimes. If people say it’s “just like Francis Bacon”, I’ll smile thinking about Bacon when he was beginning, how he would have shaken his head annoyingly hearing that his work was “just like… Picasso!”


***


Un peintre que je connais sur Facebook a récemment reçu un commentaire disant que son travail n’est que du copier/coller de Francis Bacon. À part le fait que cette remarque soit totalement injuste, ça m’a fait réfléchir au fait de «copier» et d’«être influencé par» puisque mon travail a également souvent été comparé à celui du maître anglais.

À mon avis, chaque peintre doit copier et être influencé par d’autres artistes. Je ne considère pas cela comme une faiblesse. Au contraire, je crois que ça prend une grande confiance en soi pour accepter que d’autres voix parlent à l’intérieur de soi. Être influencé… c’est apprendre! C’est par l’émulation des artistes que l’on aime que l’on se forme. On prend quelque chose ici et là, on le réarrange, on essaie d’être aussi bon, multipliant les possibilités de notre expression, etc. Malgré une profonde influence, quelque chose demeurera toujours. Au bout du compte, on ne peut seulement être que soi-même!

Être libre de toute influence peut être considéré comme plus pur, plus original par certains, mais cela nous enferme invariablement dans une répétition stérile. On est condamné à l’ennuyanterie! Je trouve que, de nos jours, on donne trop d’importance à l’originalité. Beaucoup d’œuvres sont très originales mais pourtant désespérément ennuyantes! Les artistes ne doivent pas vivre dans une tour d’ivoire.

Ci-haut, un portrait de Francis Bacon sur lequel je travaille et qui porte toute l’admiration que j’ai pour lui. Peindre, c’est souvent parler aux morts. Si des gens disent qu’il ne s’agit que d’une «copie de Francis Bacon», je vais sourire en pensant à Bacon à ses débuts, à la manière dont il aurait secoué la tête d’agacement en entendant dire que son travail «n’est qu’une copie de… Picasso!»

1 commentaire:

  1. every theme is recycled.
    everything is "copied" or stolen.
    you have a tremendous amount of talent and what better way of paying tribute to an influence(who happens to be on of my main influences as well) than putting him in his own world?

    RépondreSupprimer